De inspectie zet deze nieuwe methode in wanneer zij niemand aantreft bij een rolsteiger om aan te spreken. Bovendien hoopt de dienst op deze manier zoveel mogelijk steigergebruikers te bereiken.
Een rood label wordt bevestigd als de steiger-op-wielen bijvoorbeeld niet goed is verankerd of als er te veel zware spullen op staan. Op het label staat een QR-code die leidt naar de website van de Arbeidsinspectie met meer informatie over het veilig opbouwen en gebruiken van een rolsteiger. Het groene label is om aan te geven dat de rolsteiger veilig is opgebouwd en de bouwer ervan een compliment te geven.
Het labelen maakt deel uit van een nieuwe campagne, genaamd Da’s pas veilig, die dit hele jaar loopt en betrekking heeft op alle typen werken op hoogte. Het eerste subthema is de rolsteiger.
Blijvend letsel
Vallen van hoogte is met 52 procent veruit het vaakst voorkomende ongevalstype in de bouw. Ook met rolsteigers gebeuren regelmatig ongelukken, variërend van relatief onschuldig tot meldingsplichtig. Denk aan ziekenhuisopname of blijvend letsel. Werkgevers moeten de risico’s zoveel mogelijk beperken.
Ongevallen met rolsteigers gebeuren vaak doordat de handleiding van de rolsteiger niet wordt opgevolgd. Ook zien inspecteurs dat materiaal verkeerd wordt gebruikt of de juiste veiligheidsmaatregelen niet worden genomen. Zo komt het voor dat de rolsteiger niet stabiel staat en omvalt.
Stephan van Puffelen van de Nederlandse Arbeidsinspectie (eigen foto).
Daarnaast vallen mensen van rolsteigers omdat de leuningen ontbreken of omdat ze hun evenwicht verliezen terwijl ze aan de buitenkant omhoog klimmen. Er gebeuren ook ongevallen waarbij omstanders worden geraakt door voorwerpen die van een rolsteiger vallen.
Onherroepelijke boete
De Arbeidsinspectie handhaaft bij (val)gevaar. Inspecteurs leggen de werkzaamheden stil als ernstig gevaar dreigt door bijvoorbeeld het ontbreken van leuningen. Als dit het geval is én er zijn medewerkers aan het werk, volgt onherroepelijk een boete.
De boete is afhankelijk van diverse factoren, zoals de grootte van het bedrijf en wat de werkgever heeft gedaan om te voorkomen dat het ongeval gebeurt. Ook kan er een stillegging worden opgelegd als niemand op dat moment nog op de steiger staat.
Stephan van Puffelen, projectleider goed werkgeverschap bij de Arbeidsinspectie, bezigt in een persbericht soortgelijke woorden als in het interview dat hij vorig najaar gaf aan de SchildersVakkrant: ‘Wat je nog vaak hoort, is dat iemand die met rolsteigers werkt tegen ons zegt: dat gebeurt mij niet, ik ben er nog nooit vanaf gevallen. Dan is mijn reactie: precies, daarom zit jij er nog, maar degene die wél is gevallen, werkt niet meer.’